søndag den 16. november 2008

Mekong deltaet fra Saigon (Vietnam) til Phnom Pehn (Cambodia)

Den turoperatør (TMbrothers) vi benyttede til at se VietCong tunnellerne ved Cu Chi, bestod testen. Derfor bookede vi også TMbrothers til vores tur ud i Mekong deltaet og videre op af Mekongfloden til Phnom Penh i Cambodia. Det var et godt valg.

Første dag var vi på en sejltur rundt på de små øer i deltaet.

Vi gjorde stop hos en biavler, hvor vi fik honningte og honningsnaps. Det smagte bedre end man først kunne forestille sig.

De viste en stor pytonslange frem, de havde fundet i deres have. Hvis man havde lyst, kunne man prøve at holde den.

Vi besøgte en lille karamelfabrik med 20-30 ansatte. Karamellerne blev lavet af kokosnødder og peanuts. Alt var håndlavet.

Hen på eftermiddagen blev vi sat på en rutebus op til Chau Doc, en 6 timers bustur langs Mekong floden. Et par gange skulle vi også krydse den med færge. Vi ankom til Chau Doc kl 9 om aftenen.
Næste morgen kl. 7 fortsatte vores tur op af Mekong på en lille båd.
Vi så dagliglivet langs floden, og så mange glade mennesker på begge sider af grænsen. Vi besøgte også en cham familie. Cham er en muslimsk mindretalsgruppe.

Vi så en flydende fiskerlandsby
Vores guide forlod båden undervejs – hun tog i forvejen med scooter for at få ordnet visa og andre nødvendige papirer for hele gruppen (omkring 15 turister). Alt imens vi stille og roligt sejlede op af Mekong floden. Fantastisk!

På flodbredden så en underlig blanding mellem en frø og en fisk.
Her er en blomst fra et palmetræ

Ellers så vi dagligdagen på floden.

Vi nåede grænsen til Cambodia kl. 12 og passerede den uden problemer. Guiden vinkede farvel – vi var nu i Cambodia.

Vi kom på ny båd og sejlede videre i 4 timer før vi nåede en havneby syd for Phnom Penh.

Herfra var der en 1½ times buskørsel på asfaltvej ind til Phnom Penh, hovedstaden i Cambodia. Selvom det skulle forestille at være en hovedvej, vi kørte på, var den meget hullet og ujævn. Der var også mange oksekærrer og motorcykler på vejen. Vi sad alle og blev godt rystede.

Vi nåede Phnom Penh midt i den værste myldretid. Det var fuldstændig kaotisk, så det tog lang tid at krydse byen. Til alle passagers utilfredshed blev vi sat af et fuldstændig mørkt og øde sted. Straks stod der selvfølgelig en mand, der lige havde et dejligt sted, vi kunne overnatte. Heldigvis havde vi booket et værelse i forvejen via Norms anvisninger. Det viste sig at være alle tiders valg.