onsdag den 19. november 2008

Siem Riep, Cambodia

Mandag d. 10 tog vi bussen videre til Siem Riep for at se Angkor Wat.
På vejen gjorde vi holdt ved et marked hvor, der var mulighed for at proviantere alle mulige forskellige slags frugter, kød, fisk og friturestegte biller. Vi nøjedes dog med at kigge på at de lokale spiste…

Vi ankom til Siem Riep busstation hen på eftermiddagen. Det havde regnet en del i området, så busstationen var omdannet til en våd, mudret firkant. Vi blev mødt af en kæmpeflok tuk-tuk-kørere, der alle ville have os til at benytte deres tuk-tuk ind til byen.

Heldigvis havde vi allerede booket et hotel via Star Hotel i Phnom Penh, og vi havde derfor en tuk-tuk, der ventede på os.

Siem Riep Riverside hotel viste sig – naturligvis – at være et godt hotel. Eneste minus var, at det lå i udkanten af byen. Det tog dog kun 7 minutter at gå ind til markedet, og en tuktuk kostede kun US$1, så problemet var da til at overse.

Det er i øvrigt en lille pudsighed ved både Vietnam og Cambodia, at alle priser regnes og betales i US$. 4000 cambodianske riel svarede til 1$, men bliver kun brugt, når man skal have eksempelvis 0,5$ tilbage – så får man 2000 riel.

I Siem Riep var vi så heldige, at støde ind i deres waterfestival. En hyldest til vandet, der betyder så uendelig meget for deres risproduktion. Regntiden er netop overstået, og der høstes overalt.

Der afholdtes kapsejladser på floden, om aftenen satte de små papirbåde med ild i på floden. Der var fest og masser af mennesker.

Vi var ude at besøge en silkefarm, hvor vi så produktionen fra puppe til det færdige silkeprodukt.. Meget spændende. Tænk at én puppe alene kan lave en silketråd på 400 m.
Her er et par eksempler fra produktionen.
En af de produktive larver

Tørring af pupper.

Efter tørring af larverne to dage i solen, bliver de kogt, så man kan spinde trådene.